כללי

תרגילים בפסיכולוגיה חיובית

פסיכולוגיה חיובית היא ענף בפסיכולוגיה, המתאר גורמים חיוביים בחייו של אדם, כמו אושר, איכות חיים, צמיחה ושגשוג, במטרה להתמקד גם בשיפור החיים ולא רק בפתולוגיה. זוהי תפיסה רחבה יותר אל נפש האדם, המאפשרת "בנייה" של מה שטוב ולא רק "תיקון" של מה שלא. היא קשורה בכל מעגלי החיים- בבית, בעבודה ובפנאי. המחקר מצא, כי רגשות חיוביים מגבירים חוסן ויכולת התמודדות. הם עוזרים לנו להעריך דברים, מצמצמים תשומת לב על משמעות שלילית ובכך מקדמים, גמישות מחשבתית, יצירתיות ומעורבות חברתית. מודל הבניה וההרחבה של פרדריקסון (2001) מתאר ארבעה מרכיבים המשפיעים על גמישות מחשבתית ובכך יוצרים הנעה לפעולה. רגשות חיוביים-כמו שמחה, אהבה, סיפוק, עניין, אושר והתרגשות מקדמים הרחבה– של תשומת הלב והחשיבה חיובית ומגוונת יותר. אלה מפתחים הזדמנויות, מגדילים יצירתיות, פתיחות וגמישות מחשבתית. באמצעותם מתאפשרת בנייה של משאבים גופניים, חברתיים, אינטלקטואלים ופסיכולוגיים. כלומר, הרגשות חולפים אך השפעתן נמשכת,ככל שנתרגל יותר, נשפר מיומנויות. כך נגיע למרכיב האחרון במודל שהוא השינוי– צמיחה אישית שמייצרת עוד רגשות חיוביים ושוב, כמו במעגל קסמים, השינוי יביא רגשות חיוביים שיאפשרו הרחבה שתקדם בניה שתוביל לשינוי. ישנם מספר תרגילים פשוטים שנמצאו מקדמי חשיבה חיובית. תרגילים אלה משפרים את תשומת הלב על נקודות אור הקיימות בחיינו ובכך משתפרת הגמישות פסיכולוגית שתורמת בקידום חוסן ויכולת התמודדות עם מצבים מורכבים.

  • ֶֶֶֶֶֶעשו לעצמכם יומן אירועים. כיתבו לעצמכם שלושה דברים שהיו טובים עבורכם: תנו שם לאירוע, כתבו מה קרה באופן הכי מפורט, מה עשיתם? מה אמרתם? מי היה מעורב? מה הוא עשה? אמר? איך זה גרם לכם להרגיש? איך זה מרגיש לכם להיזכר?
  • קחו לעצמכם חצי שעה, עשו בה כל מה שאפשר כדי להגדיל את האושר שלכם (באופן חוקי).
  • צלמו דברים שנותנים משמעות לחיים שלכם, צרו לעצמכם תיקיה מיוחדת וקראו לה "הדברים המשמעותיים שלי".
  • כיתבו לעצמכם חמישה דברים שאתם מוקירים תודה עליהם, היו ספציפיים, היו אישיים, דמיינו את חייכם ללא המישהו או המשהו הזה.
  • ציירו תמונה של עצמכם, כיתבו את חמש התכונות הטובות ביותר שלכם, בחרו אחת שאתם הולכים להשתמש בה היום והשתמשו בה כמה שיותר. בסוף היום, נתחו לעצמכם, איך השתמשתם בתכונה? מה למדתם? איך הרגשתם?

בהצלחה!

אולי גם תאהב