כללי

צמיחה פוסט טראומטית

אירועי החיים מזמנים עבורנו מצבי דחק ומשברים. אולם, לצד החווית שליליות שמביאה איתה הטראומה, יכולה להופיע גם צמיחה אישית של האדם בתגובה לתהליך ההתמודדות שלו עם המציאות החדשה. "צמיחה פוסט טראומטית" היא תהליך משמעותי אשר מוביל את האדם לשינויי דפוסי חשיבה והתנהגות המקדמות אותו בהתייחסותו לעולם, על אף הכאב והסבל שנשארים. דתות, פילוסופיות ומיתולוגיות שונות עשירות בדימויים וסיפורים על מהות הסבל כמקדמת התפתחות אישית. דמויות תנכיות רבות קמו על רגליהם כ"עוף החול" לאחר מנות גדושות של סבל וייסורים. דמויות מפתח בהיסטוריה האנושית פרצו לתודעה בעקבות תהליכים אישיים שהצמיחו אותם מן האפר לאחר משבר, לאחר אין ספור מלחמות ודיכוי קיצוני. עמותות ומפעלי הנצחה רבים הוקמו בעקבות ובהמשך לתהליכי אבל קשים מנשוא של אובדן היקר להם מכל. אנשים שהתמודדו עם משבר והיו במקום "הכי נמוך" הם מרצים מבוקשים ומספרים את סיפורם מעורר ההשראה.

בתוכנו נמצאות המון עוצמות שאנו לא תמיד אנו מודעים להן. הן עולות לפני השטח כאשר אנו זקוקים להן ביותר ועוזרות לנו לשרוד. מחקרים מראים, כי אנשים שעוברים משבר ומתמודדים עם טראומה, מגלים על עצמם עוצמות אלה. שאלון לבדיקה של צמיחה פוסט טראומטית מציע חמישה מדדים לשינוי.

  1. הערכה גדולה יותר לחיים ושינוי סדרי העדיפויות- הטראומה עוזרת לאנשים להעריך מחדש את החיים.
  2. קשרים חמים ואינטימיים יותר עם אחרים- אנשים מתקרבים יותר לאנשים אחרים אשר חווים סבל או משבר דומה.
  3. תחושה של עוצמה אישית- הטראומה מאפשרת פיתוח חוסן בבחינת "מה שלא הורג – מחשל".
  4. זיהוי אפשרויות ונתיבים חדשים בחיים- אנשים שחווים טראומה חשים תחושה של הזדמנויות חדשות שנפתחות בעקבותיה.
  5. התפתחות רוחנית- אנשים שחווים טראומה מרגישים מחויבות רוחנית שלעיתים מובילה לשינוי בערכים ובאמונות יסוד.

כאמור, בתוכנו נמצאות המון עוצמות שאנו לא תמיד מודעים להן וכדאי שנכיר. עוצמות הן כישורים ומיומנויות מולדות או נרכשות שאנו צוברים בדרך ב"מסע החיים". אלו הן משאבים הפנימיים שלנו (כישרון מולד, אופטימיות, נחישות, הומור, יכולת החשיבה ופתרון בעיות, תעצומות הנפש ועוד) ומשאבים חיצוניים (גורמי תמיכה כמו: משפחה, חברים, גורמי טיפול, שיקום וכדומה). ביומיום ובעיקר בעת מצוקה (קלה כחמורה בעיניו הסובייקטיביות של האדם) נוכל להפעיל את כל אלה ולצלוח את המשבר ביתר שאת. חווית הסבל נשארת, אך העוצמות שלנו עוזרות לנו לצאת לדרך חדשה והאתגר הופך להזדמנות. מתוך חווית הסבל שמזמן האירוע (מחלה, פירוק של מערכת יחסים, פיטורין, אובדן של אדם קרוב, תאונה, מלחמה וכיו"צ) יחד עם העוצמות הקיימות בנו, נוכל לצמוח למקום אחר, לפתח את שרירי העוצמה והחוסן, לזהות נתיבי צמיחה, להכיר אנשים חדשים, להעריך מחדש את משמעות החיים, לפתח ערכים חדשים ולהתקדם הלאה במסע.  

אולי גם תאהב